Monthly Archives: ianuarie 2012

M-am nascut la tara sau pledoarie pentru o hrana sanatoasa

Mi-aduc foarte bine aminte de cand eram copil, cand parintii mei ma trimeteau sa aduc iarba proaspata pentru pasari si porc. Pentru aceasta trebuia sa traversez fluviul Dunarea cu barca si sa caut de multe ori impreuna cu alti copii pe sute de metrii, iarba ce crestea prin lanurile de porumb de pe celalat mal al fluviului. Cele mai cautate plante erau caprita si iarba grasa. Dupa ce incarcam sacul, ne intorceam acasa cu un aer victorios si de satisfatie ca am indeplinit dorinta parintilor si ca puteam pleca la joaca in voie (de fapt asta era conditia – nu pleci la joaca pana nu aduci iarba). Dar acest lucru nu dura mult, iar dupa 2-3 zile trebuia sa o iau de la capat, deoarece iarba se termina foarte repede iar vietatile din curte pe langa cerealele boabe erau obisnuite si cu iarba proaspata. Cea mai solicitata si cautata planta era iarba grasa, iar tatal meu spunea ca “aceasta face carnea frageda la porc”. Gainile, ratele si gastele se miscau in voie prin curte si-n acelasi timp isi primeau portia de iarba proaspata. Si acum imi aduc aminte cu placere cand duminica mama mea gatea cate o pasare din curte iar ciorba si tocanita erau asa de gustoase incat si acum dupa 45 de ani retraiesc acele momente deosebite.

Am tinut sa prezint aceste lucruri deoarece am vrut sa vin in favoarea argumentelor din bestsellerul american “In apararea mancarii” aparuta in anul 2008, autor Michael Polland care la pg. 134 specifica “Doua dintre cele mai hranitoare plante din lume sunt spanacul salbatic si iarba grasa – iar o parte din alimentatiile traditionale, precum cea mediteraneana, utilizeaza frecvent plantele salbatice verzi”. Plantele salbatice verzi contin niveluri cu mult mai mari de substante fitochimice si sunt mai bogate in acizi grasi si omega-3 decat rudele lor domestice, aceasta deoarece de-a lungul timpului aceste plante au trebuit sa se apere singure de boli si daunatori.
In acest sens autorul la pg. 132 specifica: “daca animalele crescute pentru consum sunt hranite cu iarba – carnea, laptele si ouale lor vor contine grasimi mai sanatoase (mai multi acizi grasi omega-3 si acid linoleic conjugat cu ALC, mai putini acizi grasi omega-6 si grasimi saturate), precum si cantitati mult mai mari de vitamine si antioxidanti”. De multe ori diferenta este vizibila cand untul este galben si ouale au galbenusurile portocalii, nuante care sunt date de beta-carotenul continut in iarba proaspata. Asa cum spune autorul in aceeasi pagina – “…chiar daca, vazut din exterior, un ou industrial arata exact la fel ca unul provenit de la o gaina hranita cu iarba, care este, de altfel, de cateva ori mai scump decat primul, in realitate cele doua oua sunt doua alimente aproape complet diferite. Asadar, regula de a manca mai multe frunze si mai putine seminte se aplica nu doar oamenilor, ci si animalelor care fac parte din lantul nostru trofic.”
Prin scurta introducere pe care am facut-o la inceputul articolului, am vrut sa specific modul in care parintii nostrii ne-au hranit si crescut intr-un mod cat mai sanatos pe care nu trebuie sa-l uitam ci trebuie sa-l facem cunoscut si sa-l transmitem mai departe copiilor nostri. In acest fel, avem speranta ca cel putin o parte din generatia viitoare va sti sa se fereasca de capcanele producatorilor de alimente procesate si va alege in cunostinta de cauza acele nutrimente benefice organismului.

Mix de legume bio.

In timpul iernii, deoarece nu mai avem la dispozitie aceeasi varietate de legume ca in sezonul cald, conservele si muraturile sunt o buna solutie pentru a mentine aportul de vitamine in alimentatie. Printre cele mai apreciate produse ale noastre se afla mixul de legume, o conserva in compozitia careia sunt ardei, dovlecel, vanata, morcov, sfecla rosie, telina, ceapa rosie, conservate intr-un amestec din care amintim otetul balsamic, uleiul de masline si coriandrul.

Ardeiul contine mult betacaroten, vitamina A si C, dovlecelul si vanata  sunt  surse de fosfor, potasiu si calciu, morcovul trebuie consumat pentru multitudinea de vitamine, B1, B2, B6, H, K, PP si caroten. In compozitia sfeclei intra, pe langa vitmaine, fier si acid folic.

La conservare, in mixul de legume produs de noi, ele nu sunt fierte, deci nu isi pierd vitaminele si resursele nutritive. Uleiul de masline contine vitaminele A, B1, B2, C, D, E, K, si fier. Otetul balsamic faciliteaza digestia, regleaza cantitatea de zahar din sange, diminueaza tensiunea arteriala si presiunea sanguina. Are proprietati antiseptice puternice, distrugand bacteriile care stau la originea problemelor stomacale, laringitelor sau faringitelor. Coriandrul imbunatateste digestia si are proprietati bactericide.

Puteti folosi mixul de legume sub forma de garnitura la diverse feluri de mancare dar se poate include in diverse retete, ca de exemplu cea cu ton si orez, pe care am publicat-o deja pe blog:

Sau puteti sa il folositi ca garnitura pentru un preparat din carne.

Produse organice sau conventionale?

Produsele bio sunt obtinute fara vreun adaos de pesticide, ingrasaminte chimice, hormoni, antibiotice de sinteza, organisme modificate genetic. De asemenea, nu se accepta soiurile hibride, ci doar cele ancestrale, originale. „Fiind vorba de soiuri vechi, legumele organice au o valoare nutritiva mai ridicata” sustine prof. gheorghe Mencinicopschi.

vs.

 

Produsul bio incepe cu solul, semintele, ingrasamintele organice si in final depozitarea, ambalarea si transportul ce trebuie sa se incadreze in standarde ecologice. In privinta continutului vitaminelor si al altor substante nutritive, nu sunt diferente mari intre produsele conventionale si cele organice dar odata cu cele conventionale, ingeram si multe substante chimice, hormonii folositi pentru crestere, insecticide sau pesticide iar organismul nostru in timp se resimte, chiar daca pe moment avem impresia ca nu s-a inamplat ceva. De exemplu, sunt sere in care varza sau salata, pentru a creste rapid, nu sunt plantate in pamant ci in apa, sprijnite pe niste suporturi ce permit radacinii sa ajunga la apa in care se pun substante care ajuta la crestere rapida. La comercializare, radacina este complet curata deoarece nu a luat contact vreodata cu pamantul. Avand un continut nul de reziduuri din pesticide, produsele ecologice previn imbatranirea prematura, bolile cronice si contribuie la cresterea capacitatii de munca fizica si intelectuala. Pesticidele pe care le „consumam” odata cu produsele tratate, provoaca boli nervoase, cancer, blocaje renale sau, in cazul nou-nascutilor, malformatii grave. Cercetatorii de la Universitatea California din San Francisco au atras atentia ca pesticidele modifica secventele ADN, initiind dezvoltarea cancerului si cresc activitatea genei asociata cu greutatea anormala a bebelusilor la nastere. Pesticidee pot trece bariera placentara si duc la diverse malformatii precum lipsa degetelor sau a membrelor. A doua gena cu activitate sporita a fost semnalata in randul femeilor care sufera de infertilitate inexplicabila.
Unele dintre fructe sau legume,de exemplu capsuni, mere, piersici, ardei, cartof, telina, contin mai multe substante chimice pentru ca au coaja mai usor penetrabila sau sunt atacate de mai multi daunatori si sunt stropite cu mai multe pesticide. Altele, cum ar fi pepene verde, porumb, mazare, asparagus sau kiwi, nu necesita pesticidare in cantitati mari. Desi unele dintre produsele agriculturii conventionale pot fi considerate mai sigure din punct de vedere al adaosului de substante chimice, ele nu se pot compara cu cele bio din punct de vedere al gustului. Deoarece multe persoane tin mult la aspectul produsului pe care il cumpara, producatorii de masa adauga diverse substante, pentru intensificarea culorii, pentru conservare sau pentru aspect stralucitor. De aceea multi oameni spun ca fructele sau legumele au gust „de plastic”.
Unele persoane pun problema diferentei de pret intre legumele conventionale si cele bio. De ce sunt mai scumpe cele din urma? In primul rand, este mai ieftin sa produci alimente cu ajutorul substantelor chimice. Apoi, cele organice sunt produse la scara mai mica si trebuie procesate altfel decat celelalte. Costurile distributiei sunt mai mari, deoarece neavand vreun fel de conservanti, trebuie livrate mai repede pentru a fi consumate in stare cat mai buna. Semintele bio sunt si de cate 3 ori mai scmpe decat cele utilizate in agricultura conventionala si sunt importate, de exemplu din Germania sau Anglia. In cazul agriculturii ecologice, buruienile se inlatura manual sau cu sapa(in functie de planta), chiar si de 2 ori pe saptamana in anumite perioade, deci sunt necesari angajati in plus, in vreme ce produsele conventionale se stropesc o data cu pesticide si mor toti daunatorii. Pierderile sunt mai mari pentru producatorii bio, deoarece aproximativ 10% din productie este mancata de daunatori, nu exista solutii radicale de indepartare a lor, cum sunt insecticidele in cazul agriculturii de masa. Pentru fermele bio exista reguli stricte de utilizare a spatiului, fata de cele obisnuite, deci se obtine o cantitate de produse mai mica, dar de o calitate mai buna.

Surse:
http://www.ecomagazin.ro , http://www.adevarul.ro , http://www.kzarinne.wordpress.com
http://www.taraluiandrei.ro , http://www.ziare.com . http://www.farmaciata.ro ,

Beneficiile rezultate dintr-o alimentatie naturala cu plante

Sunt tot mai multe voci care spun ca: “avem nevoie de o viziune cu totul noua asupra modului in care mancam”. In acest sens sunt relatarile de mai jos care seamana perfect cu ceeea ce se intampa si in tara noastra in acest moment.
Astfel, in bestsellerul american “In apararea mancarii” Michael Polland la pg. 147 specifica: ”… In 1960 americanii cheltuiau 17,5% din veniturile lor pe mancare si 5,2% din venitul national pentru serviciile medicale. Intre timp, cifrele s-au inversat: bugetul alocat mancarii a scazut la 9,9%, iar cel alocat sanatatii a ajuns la 16% din venitul national. Sunt convins ca, (n.a.) platind mai mult pe alimente sanatoase, putem reduce sumele pe care suntem nevoiti sa le cheltuim pe serviciile medicale. … Cu cat mancarea este mai buna, cu atat este nevoie de o cantitate mai mica pentru a ne satura. Nu toti morcovii sunt egali, iar cei mai buni – aceia care merita intr-adevar savurati – sunt pur si simpu mai hranitori, cu fiecare imbucatura”.

Oamenii de stiinta si nutritionistii sunt de acord cu beneficiile rezultate dintr-o alimentatie naturala cu plante, deoarece ele sunt sursa noastra de vitamina C si de antioxidanti diferiti, ajutand organismul sa elimine diverse tipuri de toxine. In concluzie cu cat mediul in care traim este mai bogat in toxine, cu atat trebuie sa se consume mai multe plante. De asemenea plantele au o densitate energetica mai mica fata de restul alimentelor, deci se consuma mai putine calorii ceea ce ne protejeaza impotriva multor boli cronice. In acest sens reducerea numarului de calorii incetineste diviziunea celulara, impiedica producerea de radicali liberi, reduce procesele inflamatorii si incidenta majoritatii bolilor occidentale.
Dar plantele curate pot fi produse numai intr-o cultura organica care exista datorita oamenilor care se dedica acestui tip de activitati.
Cultura organica nu inseamna intoarcere in trecut ci o solutie pentru viitor. Promotorii acestui tip de cultura sunt fermierii foarte bine motivati care cauta o viata sanatoasa si sunt dispusi sa-si asume unele pierderi si sa se implice acolo unde nu sunt informatii suficiente.
In acest sens Carlo Petrini fondatorul miscarii Slow Food din Italia spunea: “Calitatea mancarii depinde de consumatorii care respecta munca fermierilor si care sunt dornici sa-si educe simturile”. Astfel “consumatorii devin aliatii producatorilor”. Producatorii exista daca sunt consumatori care stiu sa le aprecieze munca si incurajeaza acest tip de activitati.
In concluzie, consumatorii in loteria vietii prin achizitionarea unor produse curate si sanatoase isi cumpara de fapt biletul pentru o viata sanatoasa si batranete linistita.

Cat din substantele nutritive se pastreaza dupa congelarea fructelor si a legumelor?

Am fost intrebati de catre unii dintre clientii nostri daca, prin congelare, nu se pierd din valorile nutritive ale produselor.

Pe timpul iernii, produsele congelate sunt cea mai buna sursa de vitamine. De ce? Pentru ca, de la recoltare si pana ce sunt consumate, cat timp stau in magazine sau pana ce le gatim dupa cumparare, ele isi pierd treptat vitaminele si mineralele, deoarece le consuma pentru propriul lor metabolism. De exemplu, fasolea verde isi pierde pana la 45% din nutrienti, broccoli si conopida pierd 25% iar morcovii 10% .

Valoarea nutritiva a legumelor congelate este foarte bine conservata, intrucat timpul de la recoltare pana la congelare este foarte mic, dureaza cateva ore. Legumele congelate imediat dupa culegere nu isi pierd deci nutrientii in aceeasi masura cu cele necongelate. Astfel, mazarea congelata contine cu 30% mai multa vitamina C decat cea proaspata trimisa spre comercializare iar fasolea verde contine cu 45% mai multa vitamina. “Majoritatea vitaminelor se pastreaza foarte bine in congelate sau in legumele din conserve”, afirma dr. Barbara Klein de la Universitatea din Illinois, care se ocupa cu cercetarea diferentei dintre legumele proaspete si congelate.

In timpul congelarii are loc o anumita pierdere a vitminelor, cea mai mare fiind a vitaminei C, cca. 25%, dar mai mica in cazul altor vitamine,de exempu cca. 10% in cazul vitaminei B1. Dar pierderea initiala este compensata de pierderea mai mica pe parcursul congelarii. De exemplu, carotenul din produse este protejat prin ambalare, fiind ferit de lumina care il distruge. Mazarea congelata are cu aprox. 60% mai mult caroten decat cea proaspata din magazine, printre altele, datorita expunerii mici la lumina.

Prof. Dr. Gheorghe Mecinicopschi afirma in cartea “Si noi ce mai mancam…” faptul ca “distrugerea vitaminei B1 are loc sub actiunea temperaturii, fiind mai stabila la valori ale PH-ului cuprinse intre 4,5 – 6; peste valoarea 8 vitamina se distruge rapid; la fel in prezenta cuprului, fosfatilor si acetatilor” (pag 199) si ca “ acidul folic este distrus rapid prin prepararea alimentelor la caldura, 50% se pierde in 3 zile de pastrare a legumelor si 90% in primele 2 minute de fierbere. Oxigenul din aer, lumina, caldura, acizii, spalarea, maruntirea distrug acidul folic” (pag 207).
Deasemenea el afirma ca “decongelarea legumelor si carnii in apa reduce continutul de vitamine”, recomandand ca “legumele, fructele si carnea sa fie introduse in mancare chiar in stare congelata”.

ATENTIE! Toate acestea sunt adevarate in cazul in care comparam legumele proastepe ecologica (bio) cu legumele bio congelate deoarece legumele care au fost crescute intr-un mediu inensiv au o cantitate mai mica de vitamine si minerale asa cum o sa aratam intr-un articol ulterior.

Puteti cumpara de la noi:
Kale
Ardei
Morcovi
Rosii
Dovlecel
Mure

Surse: http://www.bonduelle.ro , http://www.sfatulmedicului.ro, http://www.unica.ro

Legumele si fructele congelate, cea mai buna solutie in anotimpul rece

Este foarte importanta includerea fructelor si a legumelor in alimentatie, in special iarna, pentru a sustine sistemul imunitar. Legumele si fructele congelate sunt preferabile deoarece nu si-au pierdut din nutrienti, culoare si aroma, nu au fost deteriorate in timpul transportului pe distante mari si nu au vreun adaos de conservanti pentru a li se mentine aspectul proaspat, precum cele din supermarketuri. Sunt gata portionate, spalate, deci pot fi preparate mai repede si putem folosi din ele exact cat ne trebuie, restul se pot pune din nou in congelator si le putem gati cand avem nevoie.

“Congelarea este o metoda sigura de pastrare a legumelor si fructelor, care conserva nealterate vitaminele si aromele” sau “congelarea nu diminueaza in mod semnificativ valoarea nutritionala a produselor proaspete” iata doua formulari care mi-au atras atentia si pe care vreau sa vi le prezint.

Prima formulare este preluata din revista Felicia nr. 261/august 2011 pg.32, unde autoarea Veronica Piciorusi ne prezinta ce tipuri de legume si fructe se preteaza a fi congelate astfel: conopida, broccoli, varza de bruxelles, fasolea verde, mazarea, ardeiul, dovlecelul – pot fi congelate in stare cruda iar: loboda, stevia, spanacul, frunza de vita de vie, fasolea verde si galbena – pot fi congelate dupa oparire sau: ardeiul copt si vinetele coapte – dupa ce au fost curatate pot fi congelate. De asemenea mai pot fi congelate cu succes in stare cruda zarzavatul de ciorba/supa/tocanita cum ar fi: leusteanul, patrunjelul si mararul ca si o mare parte din fructe si fructe de padure ca de ex.: cirese, visine, caise, piersici, afine, zmeura, mure, coacaze, capsuni etc.

Pe timpul iernii cu legumele mai sus prezentate se pot prepara o gama variata de mancaruri cum ar fi: ciorbe, supe, tocanite, creme, sosuri etc. La fel din fructe se pot prepara: tarte, inghetate, placinte, creme etc.

Ca producator am inteles indemnul subtil al autoarei si anume – este de preferat a se consuma pe timpul iernii legume congelate care au crescut pe timp de vara, in detrimentul legumelor proaspete care pot fi gasite in sezonul rece.

De ce este de preferat a se consuma acest tip de legume congelate?

Deoarece acest tip de legume au crescut pe timp de vara unde procesul de fotosinteza s-a desfasurat normal, deoarece lumina zilei este pe o perioada de 14-16 ore/zi iar caldura vine de la soare, in detrimental celor care sunt crescute pe timp de iarna, unde procesul de fotosinteza nu se poate desfasura corect, deoarece lumina zilei este pe o perioada de 8-10 ore/zi cu multe zile fara soare cu nori si ceata iar caldura este una artificiala de fortare si dezvoltare.

A doua formulare “congelarea nu diminueaza in mod semnificativ valoarea nutritionala a produselor proaspete” este preluata din bestsellerul american “In apararea mancarii” publicat in 2008 unde cunoscutul autor Michael Pollan ne recomanda la pg. 133 sa consumam legume congelate provenite din soluri hranite cu materie organica. De ce sa consumam acest tip de produse – deoarece asa cum specifica la pg. 134 “recent, comparatiile realizate intre cateva culturi organice si conventionale au relevat faptul ca mai multe plante provenite din culturile organice aveau niveluri mult mai ridicate de antioxidanti, flavone, vitamine si alte nutrimente”.

Am prezentat cele doua formulari, deoarece din discutiile avute cu mai multe persoane am constatat o anumita “retinere” in a folosi produse congelate. Oricum ideal ar fi sa ne informam si sa luam decizii in cunostinta de cauza.

In 1998, FDA a confirmat faptul ca fructele si legumele congelate furnizeaza aceleasi substante nutritive esentiale si benefice sanatatii precum cele proaspete.

Deci, pentru a ne asigura ca beneficiem de toate vitaminele si mineralele legumelor si ale fructelor si in timpul iernii, cea mai buna alternativa este sa le cumparam pe cele congelate.
De la noi puteti cumpara, congelate, in pungi vidate: ardei, dovlecel, legume asortate, morcovi, vinete coapte la cuptor de lemne, kale, rosii dar si mure resurse de viatamina C, necesara organismului in cantitate mai mare in timpul sezonului rece.

Notă

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2011 annual report for this blog. Here’s an excerpt: The concert hall at the Syndey Opera House holds 2,700 people. This blog was viewed about 8,500 times in 2011. If it were a … Citește în continuare