Monthly Archives: mai 2012

Mangold

Mangoldul este o planta originara din zonele litorale ale Europei si Asiei, cunoscuta destul de putin in aceasta perioada chiar daca   in Evul Mediu a fost folosita foarte mult in alimentatia oamenilor. In secolul XVI a fost cultivat in special pentru hrana vitelor iar fermierii au descoperit ca mareste lactatia acestora.

La mangold putem consuma atat radacina, frageda si dulceaga daca planta este tanara, cat si frunzele ce se recomada a se prepara la aburi sau cruda, in salate.

Denumirea mangoldului provine din  limba germana, se numeste  mangold-wurzel. “Mangold” se traduce “sfecla” si wurzel, “radcina”. Mangoldul trebuie crescut in pamant bine udat pentru ca radacina lui sa fie frageda. Radacina mangoldului ajuns la maturitate contine 95% apa.

Mangoldul este o sursa de potasiu, calciu, fosfor, antioxidanti, minerale, vitamina A si vitamina  C.

Cum se prepara? Ca sa ramana o cantitate de 1,8 kg de frunze pentru prelucrare acestea se rup de pe tulpina principala.
Frunzele maruntite de mangold se spala in mai multe ape. Se procedeaza  exact ca la spanac.

Vara este necesar o cantitate de 1.6 kg din mangoldul cu tulpina groasa din cauza continutului redus de umiditate, iar din cel cu tulpina subtire este suficienta cantitatea de 1,4 kg.
Gustul plantei se evidentiaza mai bine consumata cu ciulama de ciuperci cu smantana  sau cu tocanita. Nervura groasa nu se arunca, se caleste si se foloseste ca spanacul. Calit se poate frige cu oua si pesmet, dar solicita atentie la fiert sa nu se inmoaie.
Se poate pregati ca supa, salata, musaca.
In zilele noastre, gurmanzii au placerea sa gaseasca si mangold cu frunze rosii.
Cei care au gradina pot gati mancare de timpuriu din frunze de mangold fragede. Marimea acestora nu difera de cea a spanacului si corespund cantitativ.

O varianta a mangoldului pitic, asemanator napilor pentru vite, cu frunze galbene sau dungate este mangoldul de taiat. Frunzele lui seamana cu spanacul iar procedeele de prelucrare sunt asemanatoare.

Daca sunteti dornici sa incercati si aceasta planta frageda si gustoasa, aparent noua pe piata romanesca, va asteptam la noi.

Surse: http://www.wisegeek.com/what-is-a-mangel-wurzel.htm, http://www.culinar.ro/, http://www.orchardpark.biz/,

Spanacul: prietenul femeilor… si nu numai

Se stie de secole ca spanacul este o sursa de sanatate. Primii care l-au consumat au fost chinezii, in jurul secolului al VII-lea.

Cercetatorii au demonstrat ca spanacul contine o multime de fitonutrienti – substante care incetinesc procesul de imbatranire. Ele mai au rolul de a lupta impotriva cancerului. De fapt, extractele de spanac folosite de cercetatori au redus aparitia cancerului de piele la animale si au incetinit inmultirea celulelor in cazul unor cancere de stomac.

Incidenta cancerului de san a scazut la femeile care au inceput sa manance spanac. In cazul barbatilor, s-au inregistrat mai putine cancere de prostata, datorita unei substante pe care o contine aceasta planta.

Spanacul este recomandat si gravidelor. Contine acid folic – o substanta care contribuie la formarea de celule sanatoase si previne anomaliile sistemului nervos si ale coloanei vertebrale la fat. El mai are rolul de a preveni atacurile de cord.

Tot pentru femei este important de stiut ca spanacul reduce riscul aparitiei cancerului ovarian. Un flavonoid descoperit in spanac si in unele soiuri de varza reduce cu 40% aparitia acestei boli.

Astenia de primavara poate fi prevenita cu ajutorul spanacului, spun nutritionistii. El contine: fier, potasiu, calciu, vitamina C, vitamina E, acid folic, betacaroten. 100 g spanac contin 5 mg fier, 500 mg potasiu, 170 mg calciu, 26 mg vitamina C, 2 mg vitamina E, 150 micrograme acid folic, 3.500 micrograme betacaroten. De aceea, frunzele proaspete de spanac trebuie introduse in regimul alimentar al copiilor, al varstnicilor, al tuturor celor care au nevoie de fortificarea organismului.

Spanacul contine 18 kalorii la 100 grame, deci poate fi consumat cu incredere de catre cei care nu doresc sa ia in greutate.

Nutritionistii avertizeaza ca, prin fierbere, spanacul isi pierde majoritatea principiilor sale active. De aceea, in scop terapeutic, acestia recomanda ca spanacul sa se consume proaspat si crud, in salate sau sub forma de suc. Sucul de spanac se poate prepara manual sau mixat.

In caz de depresii si oboseala fizica, se bea dimineata, pe nemancate, un pahar de suc de spanac. In anemie si demineralizare se bea, inaintea meselor principale, o combinatie din 100 ml de suc de spanac si 100 ml de suc de urzici.

Impotriva astmului bronsic si a diabetului zaharat se beau dimineata, pe stomacul gol, 500 de ml de suc de spanac. Cura dureaza o luna de zile si se poate relua dupa pauza de o luna.

Ca intaritor pentru copii, batrani si convalescenti se bea un pahar de suc pe zi, inainte de masa de pranz. In caz de rahitism si scorbut, se bea o jumatate de litru de suc pe zi, in amestec, 250 ml de spanac si 250 ml de urzica, repartizat in trei doze egale, cu un sfert de ora inainte de mesele principale.

Datorita compozitiei sale foarte bogate atunci cand este crud, neprelucrat termic, spanacul stimuleaza activitatea inimii, previne infectia gingiilor, stimuleaza cresterea la copii, reechilibreaza si fortifica organismul, vindeca anemia, oboseala si depresia nervoasa.

Fie ca doriti sa-l gatiti sau ca doriti sa-l consumati crud, la noi gasiti spanac bio de cea mai buna calitate.

 

Surse:

http://www.bucataras.ro/articole/spanacul-516.html

http://life.hotnews.ro/stiri-natural-2621338-mananca-spanac-vei-simti-rege-cateva-beneficii-ale-acestei-plante.htm

http://www.ziare.com/articole/beneficii+spanac

http://www.garbo.ro/articol/Tratamente-naturiste/10722/beneficii-uimitoare-pentru-sanatatea-noastra-spanac.html