Fructele de padure

Cui nu-i plac fructele de padure? Fie ca sunt consumate ca atare sau sub forma de gem, dulceata, siropuri, sosuri si garnituri la prajituri, toata lumea le iubeste.

Nu este greu sa va convingem dar iata si proprietatile lor nutritive, un motiv in plus sa le consumati.

1.Capsuni

Capsunile contin o gama larga de nutrienti, vitamina C fiind in topul acestora. Contin de asemenea si fitonutrienti si antioxidanti, care lupta impotriva radicalilor liberi. Aceste proprietati antioxidante se cred a fi legate de culoarea rosie stralucitoare a capsunilor.

Pe langa vitamina C, capsunile sunt si o excelenta sursa de vitamina K si mangan, precum si acid folic, potasiu, riboflavina, vitamina B5, vitamina B6,  cupru, magneziu si acizi grasi omega-3.

Fiind bogate in vitamine din complexul B si in mangan, care au un rol important in functionarea normala a sistemului nervos, capsunele sunt indicate in astenii si pentru prevenirea insomniilor.

Intrucat contin mult fier (component al hemoglobinei din sange) si cupru (care participa, de asemenea, la formarea hemoglobinei, inlesnind totodata si absorbtia fierului), capsunele se folosesc in tratamentul anemiilor. Avand efect tonic, remineralizant, se recomanda in tuberculoza.

Ele au si rol de reglementator hepatic (contin vitamina K, care este esentiala pentru functionarea normala a ficatului, fiind un factor de longevitate). De aceea, capsunele se folosesc in cazuri de insuficienta hepatica, litiaza biliara si diskinezii biliare. Datorita continutului in vitamina PP, care este vasodilatatoare, capsunele au rol hipotensor; ca atare, ele se folosesc in tratamentul hipertensiunii arteriale.

Continand vitamina E (hipoglicemianta) si putine zaharuri, capsunele pot fi consumate de diabetici. Capsunele in parga sunt constipante, iar cele bine coapte au efect laxativ. Pentru nediabetici se recomanda cure de capsune de 250-500 g pe zi, de preferinta dimineata, timp de 7-14 zile. Continand acid citric si fragarol (un alcool triterpenic) capsunele au actiune bactericida. Contra oxiurilor se recomanda 500 g capsuni, dimineata, pe stomacul gol, fara a mai consuma altceva pana la pranz. Spuma de capsune si gelatina de capsune au aceleasi utilizari terapeutice ca si fructele.

Fructele de capsuni contin oxalati, substante care, in cantitati mari, duc la formarea pietrelor la rinichi si la vezica biliara. Prin urmare, persoanele care sunt predispuse la aceasta afectiune trebuie sa consume cu masura fructele de capsune.

Surse: http://www.medicina-naturista.ro, http://www.citynews.ro,

2. Zmeura

Cunoscuta si sub denumirea de „rug de munte”, zmeura este renumita pentru parfumul, gustul si proprietatile sale hranitoare si curative. Acest fruct cu un gust dulce-acrisor reuseste sa acopere necesitatile nutritive ale organismului uman datorita continutului mare de vitamine, minerale, pectine si substante de natura flavonoidica. Zmeura, consumata proaspata, contine si un nivel ridicat de vitamina C (aproximativ 50 mg/%), reusind astfel sa acopere o mare parte din necesarul zilnic din aceasta vitamina.

Datorita proprietatilor sale, zmeura reprezinta un adevarat dezinfectant, reducand aciditatea de la nivelul stomacului. O cura cu zmeura reuseste sa amelioreze simptomele neplacute ale constipatiei, dar ajuta si la mentinerea siluetei datorita continutului redus de calorii. Astfel, zmeura poate fi introdusa fara retineri in curele de slabire.Zmeura are putere antioxidanta mai mare cu aproape 50% decat capsunele, de trei ori mai mare decat kiwi si de 10 ori mai mare decat tomatele, arata studiile efectuate de cercetatorii olandezi.

Cea mai mare contributie la activitatea antioxidanta a zmeurei este cea a elagitaninelor care, conform specialistilor, lupta impotriva cancerului. Vitamina C contribuie cu 20% la intreaga activitate antioxidanta, iar antocianinele 25%. O alta veste buna este ca inghetarea si depozitarea acestora nu afecteaza prea mult puterea antioxidanta.

Pe langa fitonutrienti, aceste fructe au un continut bogat de nutrienti, antioxidanti si vitamina B. Zmeura este o sursa excelenta de mangan, un antioxidant important. De asemenea este o buna sursa de riboflavina, folati, acid nicotinic, magneziu, potasiu si cupru. Aceasta combinatie de nutrienti fac din zmeura o alegere grozava care te ajuta sa minimalizezi impactul asupra nivelului de zahar din sange.

Surse: www.eva.ro, http://www.farmaciata.ro,

3. Mure

Datorita continutului ridicat de fitoestrogen, murele au efecte benefice asupra sanatatii femeilor, protejandu-le de cancerul cervical si de san.


Murele au proprietati astrigente generate de continutul ridicat de tanin. Acesta intareste tesuturile, amelioreaza sangerarile minore si ajuta la tratarea diareei si a inflamatiilor intestinale. Consumul de mure e indicat, din aceleasi motive, si pentru infectii usoare precum iritatii ale gingiilor si dureri in gat. Tot datorita taninului, murele sunt folosite pentru tratarea hemoroizilor.


Murele sunt pline de antocianine – responsabile pentru culoarea lor intensa. Aceste substante au proprietati puternic antioxidante, fiind sprijinite si de vitaminele C si E si de acidul elagic. Toate protejeaza impotriva cancerului si a afectiunilor cronice, inclusiv a celor cardiace. De asemenea, antioxidantii intarzie procesul imbatranirii, indepartand sau ameliorand inclusiv bolile psihice.

Murele contin salicil, substanta activa regasita in aspirina. Prin urmare, au efecte antiinflamatorii. Persoanele cu toleranta scazuta la aspirina trebuie sa fie moderate in consumul de mure.

Datorita semintelor foarte mici, murele contin fibre solubile – precum pectina, protejand astfel sanatatea sistemului digestiv si prevenind obezitatea.

Murele cultivate contin apa (88,4%), zaharuri, acizi )1,88%); pectine (0,94%), saruri minerale (bogate in potasiu, calciu, fosfor si magneziu), proteine (1,5 %), grasimi (1,6%), celuloza (3,5%), provitamina A, vitamine din grupul B (B1, B2, acid pantotenic, vitamina PP,vitamina B6), vitaminele C, P s.a. Valoarea calorica a murelor este de aproximativ 83 kcal la 100 g.

Murele se consuma proaspete sau prelucrate (suc, sirop, jeleu, marmelada, dulceata, serbet, lichior). In scopuri terapeutice se folosesc fructele, precum si frunzele.Surse: www.reteteculinare.ro, www.infogradina.ro,

4.Catina

De la aceasta planta se folosesc fructele, in stare proaspata sau uscata. Gustul lor este acru-astringent, insa pe masura coacerii si mai ales dupa caderea primelor brume devine mai placut si capata un miros asemanator ananasului.

Fructul de catina contine de doua ori mai multa vitamina C decat macesul şi de 10 ori mai mult decat citricele. Alte vitamine prezente in fruct sunt A, B1, B2, B6, B9, E, K, P, F.

Datorita acestei compozitii chimice complexe, fructele de catina sunt considerate ca o polivitamina naturala. Ele sunt folosite in multe tari in scopuri terapeutice si alimentare. Sub forma de suc, gem, marmelade, siropuri, vin lichior etc, ele constituie un aliment accesibil tuturor. Pentru obtinerea lor, fructele proaspete se storc printr-o presa de struguri sau se freaca pe o sita inoxidabila pentru inlaturarea samburilor.

Din fructe de catina uscate se fac ceaiuri placute la gust care se folosesc in avitaminoze. In unele tari, ceaiul de catina se recomanda in diaree, reumatism, in unele boli de piele, urticarie. Decoctia de seminte este folosita ca purgativ. Pentru prepararea vinului se pot utiliza si fructele uscate, in proportie de cinci ori mai mica.
Surse: www.agrofm.ro, www.infocasasigradina.ro,

5. Afine

Consumul de afine scade nivelul zaharului din sange, ele fiind astfel indicate pacientilor ce sufera de diabet, putandu-le chiar reduce dependenta de insulina. Afinele stimuleaza apetitul si se indica folosirea lor in cazul copiilor mici si persoanelor de varsta a treia.

Datorita efectelor antioxidante ale vitaminelor si celorlalti compusi nutritivi din aceste fructe, afinele protejeaza impotriva oxidarii celulelor, reducand astfel riscul pierderilor de memorie, ce apar odata cu inaintarea in varsta, si chiar maladiei Alzheimer. Mai mult, substantele din afine lupta si impotriva infectiilor tractului urinar (cum ar fi cistita), iar consumul regulat de suc de afine (un pahar pe zi) elimina riscul infectiilor urinare. Ceaiurile de afine ajuta la calmarea problemelor tractului digestiv, vindecarea mai rapida a leziunilor sau reducerea inflamatiilor laringelui in cazul gripei, racelii sau unor alergii.

Antocianinele din componenta afinelor imbunatatesc vederea de noapte si incetinesc procesul degenerescentei maculare prin intarirea vaselor de sange mici din spatele ochiului.

Conform USDS Human Nutrition Research Center and Aging afinele ajuta in diminuarea procesului de pierdere a capacitatii mentale asociata cu imbatranirea.

Afinele ajuta la protejarea creierului de stres si reduc incidenta afectiunilor corelate cu inaintarea in varsta precum Alzeimer, dementa etc. De asemenea, dietele bogate in afine imbunatatesc capacitatea de invatare si coordonare neuromotorie.

Pe langa antocianine, afinele contin si acid elagic – substanta de blocheaza tranformarile metabolice ce pot conduce spre cancer. In plus, afinele contin pectina, recunoscuta pentru capacitatea de a scadea colesterolul si abilitatea de a preveni transformarea acidului biliar intr-o forma cauzatoare de cancer.

Compusii fenolici intalniti in afine inhiba dezvoltarea celulelor cancerului de colon.

Pe langa continutul bogat de fitonutrienti, afinele contin kaempferol – un flavonoid capabil sa diminueze cu pana la 40% riscul dezvoltarii de cancer ovarian.

Afinele remediaza atat diareea cat si constipatia prin continutul de fibre si de tanin – substanta ce are o actiune astringenta asupra sistemului digestiv, reducand inflamatiile. Afinele ajuta, de asemenea, la mentinerea sanatatii tractului urinar, prin impiedicarea bacteriei E.coli sa provoace infectiile urina

Cura cu afine: mancati dimineata, pe stomacul gol, 200 g afine, timp de trei-patru zile sau chiar o saptamana.

Surse: http://www.gustos.ro, http://www.dieta-slabire.com, http://www.reteteculinare.ro,

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s